VÜCUDUMUZ


18 Şubat 2015
- 


Gönderen
Betül Ergün



Geçtiğimiz hafta yaşadığımız elim olay sonrası bir kez daha bu yazılarımı daha da kapsamlı bir şekilde araştırıp, planlayıp yazmam gerektiğini görmüş oldum. Sizden de ricam sadece burayla sınırlı kalmadan olabildiğince güvenilir kaynaklardan konuyu araştırıp, bunları başkalarıyla da paylaşmanız. Özellikle bloğumuzu çevrenizdeki öğretmenler ve rehber öğretmenlerle paylaşırsanız daha fazla çocuğa yardımcı olma şansımız olabilir inşaallah. 


Ayrıca dikkatinizi çekmek istediğim bir konu da cinsiyet ayrımı yapmadan buradaki konuları okumanız ve uygulamanız. Yani sadece kız çocuklarına yönelik bir program değil bu program. Allah korusun, hem kızlarımız, hem oğullarımız taciz ve istismara maruz kalabilir ki biz bir nebze de olsa buna engel olmak için çabalıyoruz. Yine önemli bir konu bu çalışmamızla sadece çocuklarımızı korumayı değil aynı zamanda gelecekte tacizde bulunma ihtimallerini de ortadan kaldırmayı umuyoruz. Elbet sizin gibi bilinçli anneler buna zaten dikkat ediyor, ancak bu konuyu hiç dikkate almayan anneler de var ne yazık ki toplumumuzda. Bunun için öğretmenlerimize çok görev düşüyor. 

Allah meleklerimizi en güzel şekilde yetiştirmemize yardımcı olsun.

2. Hafta : Vücudun bölümleri, Dokunulması yasak özel yerler




Bireysel yada grup olarak çalışabilirsiniz. Çalıştığınız grubun yaşına uygun başka aktiviteler de uygulayabilirsiniz. Bunları da bizimle paylaşırsanız sevinirim.

İkinci haftanın çalışmasında hedeflerimiz:


  • Çocuğumuz vücudunun bölümlerini bilmesi
  • Vücudundaki özel bölümleri bilmesi
  • Vücudun bölümlerini işlevlerine göre sınıflayabilmesi
  • Vücudunun kendine ait olduğunun farkında olması

İhtiyacımız olan malzemelerden bazıları:

Karton, Dergi, Gazete, Yapıştırıcı, Kağıt bebek dergileri ya da internetten indirebileceğiniz kağıt bebekler, aşağıdaki çalışma sayfası 

Öncelikle dikkati çekmek ve motivasyonu sağlamak için aşağıda sözleri verilen “Üç kulaklı bir adam” şarkısını söyleyerek konuya başlayabiliriz. Sonrasında “Bugün sizlerle güzel bir aktivite yapacağız” diyerek motivasyon sağlanır.


iki elim iki kolum
bacaklarım var
her insanda
bir burun birde ağız var

sen hiç gördün mü
üç kulaklı bir adam
olur mu hiç üç kulak
dön de aynaya bak


iki kulak iki yanak
birde başım var
gözlerimde kirpiğim
saçlarımda var

sen hiç gördün mü
üç dudaklı bir adam
olur mu hiç üç dudak
dön de aynaya bak

İki gözüm iki kaşım
parmaklarım var
İnci gibi dişlerim
birde çenem var

sen hiç gördün mü
üç yanaklı bir adam
olur mu hiç üç yanak
dön de aynaya bak

Talep üzerine şarkının videosunu da sizlerle paylaşıyorum




Önceki öğrenilenlerle bağ kurarak, çocuklardan vücutlarının bölümlerini göstererek söylemeleri istenir.

1. Etkinlik

İlk etkinlik olarak, dergi ve gazeteleri çocuklara dağıtarak bu dergi ve gazetelerden değişik insan resimleri kesmeleri söylenir.
Öğrenmeyi sağlamak için, biriken resimlerden seçilenlerin vücut parçaları kesilerek sınıflandırılır ve çocuklar vücudun parçaları ve işlevleri üzerinde tartışırlar.
Son olarak çocuklardan bu vücut parçalarının yerlerini değiştirerek yeni bir insan vücudu oluşturmaları istenir. Çocuklar tercih ettikleri vücut parçalarını karton üzerine yapıştırarak ilk çalışmayı bitirirler.

Hedeflediğimiz davranışın ortaya çıkarılabilmesi için, Öğretmen ya da veli, önceki etkinliğimizden de yararlanarak, vücudun parçaları arasında gövdenin özel bir yere sahip olduğunu, tüm vücudu birbirine bağlamanın dışında iç organları da barındırdığından bahseder ve vücudumuzu korumamızın önemine değinir. Ayrıca vücudumuzda yüzerken bile mayo ile kapattığımız özel bir bölgemizin olduğunu ve bu bölgeyi dokunuşlardan ve bakışlardan bile korumamız gerektiğini anlatır.
Burada dikkat edilmesi gereken nokta, detaya inmeden çocuğun yaşına uygun olarak, cinsel organların özel ve vücutta birtakım fonksiyonlarının olduğu, bu sayede kız, erkek, anne, baba gibi özelliklerinin oluştuğu anlatılabilir.
Vücudumuzun özel bölgelerine sadece annemiz banyo yapmamıza yardım ederken yada doktor muayene ederken bakabilir. Bu durumda bile “biz izin vermediğimiz sürece kimse bize dokunamaz” bilgisini verir. Tabi bunu sadece sözde söylemek yetmez, gerçekten uygulamamız gerekiyor. Çocuk öptürmek istemiyorsa onun isteğine saygı duymak eleştirmemek, odasına girerken izin istemek gerek. ( Bu konularda daha ayrıntılı bilgi almak isterseniz, Pedegog Adem Güneş'in Mahremiyet Eğitimi kitap ve yazılarından faydalanabilirsiniz)

2. Etkinlik:

Kağıt bebek dergileri ya da internetten indirdiğimiz kağıt bebeklerle bir çalışma yapabiliriz. Burada dikkat etmemiz gereken seçtiğimiz kağıt bebeklerin olabildiğince küçük çocuk görüntüsünde olması ve iç çamaşırının uygun olması. Burada bebeklerin çamaşırlarının çıkmamasından ve vücudu olması gerektiği gibi örtmesinden yararlanarak, vücudun özel bölgelerinin üzerine dikkat çekerek, “Hiç kimse sizin vücudunuza, özel yerlerine bakamaz ve dokunamaz siz de başkalarının özel yerlerine bakmamalısınız ve dokunmamalısınız.” diyerek çalışmayı bitirebiliriz.


Bu oturumda öğrenilenlerin pekiştirilmesi için çalışma kağıdındaki boyama sayfası ev ödevi olarak verilir.